Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/914
Title: Cultural awareness worksheets to enhance oral communication skills
Authors: Pérez Fontalvo, Karen Johana
Director: Téllez Téllez, María Fernanda, directora
Keywords: Materiales de enseñanza
Comunicación oral
Antropología de la educación
Materials development
Cultural awareness
Oral communication
Cooperative learning
Worksheets
Issue Date: 2018
Publisher: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018
Abstract in Spanish: Esta investigación acción cualitativa intenta mostrar cómo los estudiantes del "ciclo tres" mejoraron sus habilidades de comunicación oral basadas en la conciencia cultural, utilizando materiales centrados en la cultura colombiana y en algunas micro habilidades como las funciones comunicativas y el uso del lenguaje corporal. Esta investigación se realizó en una institución pública, con nueve estudiantes de quinto, sexto y séptimo grado aplicando el aprendizaje cooperativo como metodología para el desarrollo de los talleres. Los instrumentos para recopilar datos fueron talleres, notas de campo del docente y una grabación de video. Los hallazgos sugieren que los talleres basados en la conciencia cultural mejoraron las habilidades de comunicación oral de los estudiantes, ya que se sintieron más seguros y motivados para hablar sobre su propia cultura y su realidad facilitando su proceso de comunicación. Sin embargo, durante este proceso, los participantes tuvieron que enfrentar dificultades tales como la falta de recursos lingüísticos, el conocimiento de los aspectos culturales y las funciones comunicativas, lo que significó un mayor esfuerzo para desarrollar sus habilidades de comunicación oral.
Abstract: This qualitative action research study attempts to show how 'cycle three" students enhanced their oral communication skills based on cultural awareness, using materials centered on Colombian culture and on some micro skills such as communicative functions and use of body language. This research study was conducted in a public institution, with nine fifth, sixth, and seventh grade students by applying cooperative learning as the methodology for the development of the worksheets. The instruments to collect data were students' artifacts, teacher's field notes, and a video recording. The findings suggested that the worksheets based on cultural awareness enhanced students' oral communication skills, since they felt more confident and motivated to speak about their own culture and their reality facilitating their communication process. However, during this process, participants had to face some difficulties such as lack of linguistic resources, knowledge of cultural aspects, and communicative functions, which meant making a bigger effort to develop their oral communication skills.
Description: 124 páginas : ilustraciones, gráficos, fotografías.
URI: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/914
Appears in Collections:CCA. Trabajos de Grado



This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.