Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/888
Title: Worksheets based on deep cultural issues for reading comprehension in eleventh graders
Authors: Trujillo Amaya, Edwin Armando
Director: Téllez, María Fernanda, directora
Keywords: Materiales de enseñanza
Pensamiento crítico
Comprensión de lectura
Materials development
Deep cultural issues
Reading comprehension
Critical thinking
Issue Date: 2018
Publisher: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018
Abstract in Spanish: Este proyecto de investigación describe el desarrollo e implementación de seis guías, basadas en problemas culturales profundos para mejorar el proceso de comprensión lectora en estudiantes de grado once. Debido a su naturaleza, la investigación acción fue el enfoque que cubrió este estudio, la cual se llevó a cabo en la institución educativa distrital colegio Técnico Domingo Faustino Sarmiento, en Rionegro, Bogotá, Colombia. Este estudio involucró doce estudiantes de grado once, jornada tarde. Progresivamente, se utilizó el enfoque basado en la teoría fundamentada en datos para analizar la información recolectada a través de tres instrumentos: trabajo de los estudiantes (guías), notas de campo y una encuesta al final del proceso. Como resultado, obtuve que materiales innovativos con actividades estimulantes, presentación atractiva, contenido interesante y una apropiada metodología, que para este estudio fue CLIL; son recursos efectivos para mejorar no sólo la habilidad de lectura, sino también las habilidades de escritura y oralidad. En relación con los problemas culturales, es importante mencionar cuan relevantes estos fueron para los estudiantes, quienes inconscientemente desarrollaron procesos de pensamiento crítico, conciencia cultural y resolución de problemas. Finalmente, el uso del conocimiento previo y varias estrategias de lectura fueron precisas para lograr la comprensión de textos.
Abstract: This research study describes the development and implementation of six worksheets based on deep cultural issues to enhance the reading comprehension process in eleventh graders. Due to the nature of this study in terms of observation, problem identification, description, analysis, intervention, and assessment; the action research was the approach that covers this inquiry which took place at the public institution, Tecnico Domingo Faustino Sarmiento school, in Rionegro, Bogota, Colombia. This study involved twelve students from eleventh grade, noon shift. After the intervention, I used the grounded approach to analyse the data gathered through the three instruments: students' artefacts (worksheets), teacher's field notes, and a survey at the end of the process. As a result, I obtained that innovative materials with challenging activities, attractive presentation, appealing content, and the appropriate methodology that for this study was CUL; are effective sources to improve not only reading skill, but also writing and speaking skills. Regarding deep cultural issues, it is important to mention how relevant they were for the students who unconsciously developed processes such as critical thinking, cultural awareness, and problem-solving. Finally, the use of prior knowledge and several reading strategies were precise to achieve the comprehension of texts.
Description: 112 páginas : ilustraciones, gráficos, fotografías.
URI: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/888
Appears in Collections:CCA. Trabajos de Grado



This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.