Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/867
Title: Extensive reading worksheets for reading comprehension and intercultural awareness
Authors: Céspedes Roncancio, Derly Meliza
Director: Téllez Téllez, María Fernanda, directora
Keywords: Materiales de enseñanza
Comprensión de lectura - Enseñanza
Formación profesional de maestros
Materials development
Extensive reading
Reading comprehension
Scaffolding
lntercultural awareness
Issue Date: 2018
Publisher: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018
Abstract in Spanish: Esta investigación acción cualitativa explora a contribución del desarrollo e implementación de hojas de trabajo de lectura extensa para mejorar la comprensión de lectura y la conciencia intercultural. El estudio se realizó en la Institución Universitaria Colombo Americana-UNICA en Bogotá, Colombia con un total de 10 maestros en formación de primer semestre. Además, sigue el enfoque de la teoría fundamentada para analizar los datos obtenidos a través de los siguientes instrumentos: artefactos de los maestros en formación, notas de campo del docente y entrevistas. Los hallazgos resaltan la importancia que los materiales tuvieron al considerar diferentes actividades de aprendizaje desafiantes y atractivas para una variedad de aprendices. Adicionalmente, con relación a la comprensión de lectura; dado que los materiales consideraron el nivel de suficiencia y las necesidades de aprendizaje de una lengua extranjera, permitieron que los estudiantes experimentaran la lectura como una forma de expresión. Finalmente, orientar a los maestros en formación a través de procesos de andamiaje, genera más entendimiento; no solo con respecto al proceso de lectura en sí mismo, sino también acerca de las diferencias culturales y sus implicaciones.
Abstract: This qualitative action research study is focused on the development and implementation of extensive reading worksheets to improve reading comprehension and enhance intercultural awareness. The research study was conducted at lnstitucion Universitaria Colombo Americana-UNICA in Bogota, Colombia with a total of 10 student-teachers from first semester. Moreover, ii follows the grounded theory approach to analyze the data collected from the follow·,ng ·,nstruments: students' artifacts, teacher's field notes, and interviews. The findings highlighted the importance that contextualized materials had when considering different appealing and challenging activities to a variety of learners. In addition to this, when it comes to reading comprehension, as materials considered student's English proficiency and learning needs, it let them experience reading as a way to express themselves. Finally, guiding student-teachers through scaffolding processes, contributed to generate more understanding; not only about the reading process itself, but also about what cultural differences entail.
Description: 120 páginas : ilustraciones, gráficos, fotografías.
URI: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/867
Appears in Collections:CCA. Trabajos de Grado



This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.