Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/861
Title: El desarrollo narrativo en el preescolar
Authors: Virgües Caviedes, Darnelle
Director: Jiménez, Martha Liliana, directora
Keywords: Narración (Retórica)
Narración de cuentos
Lenguaje
Narración infantil
Lenguaje
Cuentos
Vivencias personales
Issue Date: Jan-2018
Publisher: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018
Abstract in Spanish: La presente tesis de grado se llevó a cabo con el fin de caracterizar la narración infantil de niños que se encuentran en la edad de seis años, empleando como recursos los relatos de vivencias personales y la narración de cuentos con imágenes. Para ello se organizaron tres categorías de análisis en donde se tuvieron en cuenta: La estructura narrativa, Elementos de la narración y Aspectos lingüísticos desde la sintaxis, semántica y pragmática, con el fin de observar en que momento narrativo se encontraban los niños en el preescolar. Los autores consultados con sus aportes principales fueron: Lev Semyonovich Vygotsky a partir ·de características especificas desde el desarrollo del lenguaje, Bruner Jerome con los elementos y características fundamentales de la narración infantil y Barriga Villanueva Rebeca con el desarrollo oral característico en el preescolar. El enfoque de investigación empleado fue de tipo cualitativo, se abordó desde el Estudio de caso colectivo descriptivo, en donde se tuvieron en cuenta 8 estudiantes del curso transición 2 del Colegio Orlando Fals Borda de la jornada mañana. La información se recolectó de grabaciones de audio y vídeo las cuales se transcribieron y organizaron en tablas de análisis, donde se obtuvieron los resultados y conclusiones.
Abstract: This thesis was carried out with the aim of characterizing the children's storytelling of children at the age of six, using as resources the stories of personal experiences, and the storytelling of stories with images. For this purpose, three categories of analysis were organized in which they were taken into account: The narrative structure, Elements of the narrative and Linguistic aspects from the syntax, semantics and pragmatics, in order to observe in which narrative moment the children were in the preschool. The authors consulted with their main contributions were; Lev Semyonovich Vygotsky based on specific characteristics from lenguage development, Bruner Jerome based on the fundamental elements and characteristics of children's storytelling and Barriga Villanueva Rebeca based on the characteristic oral development in preschool. The research approach used was qualitative, and lwas approached from the Descriptive.Collective Case Study, with 8 students from the Transition 2 course at Orlando Fals Borda School who studying in the morning. The information was collected from audio and video, recordings, which were transcribed and organized into analysis boards, where the results and conclusions were obtained.
Description: 83 páginas
URI: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/861
Appears in Collections:CCA. Trabajos de Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CCA-spa-2018-El_desarrollo_narrativo_en_el_preescolar.pdfTrabajo de grado629.94 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
CCA-spa-2018-El_desarrollo_narrativo_en_el_preescolar-Autorizacion.pdfAutorización1.54 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.