Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/860
Title: Contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness
Authors: Ciprian Castillo, Clemencia Caterine
Director: Téllez Téllez, María Fernanda, directora
Keywords: Materiales de enseñanza
Comunicación oral
Cultura
Materials development
Oral communication
Culture
Cultural awareness
Issue Date: Feb-2018
Publisher: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018
Abstract in Spanish: Esta investigación acción se enfoca en explorar la contribución del desarrollo e implementación de talleres contextualizados para promover la comunicación oral y la conciencia cultural. Este estudio se llevó a cabo en el colegio público, Luis Carlos Galán Sarmiento en Puerto Gaitán, Meta (Colombia) con 36 estudiantes de sexto grado, con edades entre los 12 y los 14 años en promedio. Este estudio sigue el enfoque de investigación-acción y el enfoque de teoría fundamentada para analizar los datos recolectados a través de la implementación de tres instrumentos: artefactos de los estudiantes, notas de campo y grabaciones de audio y video. Los hallazgos informaron que, a través del uso de talleres contextualizados con material atractivo, los estudiantes mejoraron su aprendizaje significativo puesto que las imágenes coloridas y locales, los ejemplos y las actividades o lecciones secuenciadas los motivaron a aprender y construir una comunicación exitosa. Del mismo modo a comunicación oral fue un vehículo para expresar sentimientos e ideas, ya que los estudiantes usaron movimientos corporales, adquirieron vocabulario y construyeron nuevos conceptos cuando compartían puntos de vista. Finalmente, los talleres ayudaron a los estudiantes a aumentar su conciencia cultural mediante el conocimiento de su propia cultura permitiéndoles pensar en acciones para protegerla.
Abstract: This action research focuses on exploring the contribution of the development and implementation of contextualized workshops to foster oral communication and cultural awareness. This study took place at Luis Carlos Galan Sarmiento public school in Puerto Gaitan. Meta (Colombia) with 36 students of sixth grade aged 12- 14 years old in average. This research study followed the action research approach and the grounded theory approach to analyze the data collected by the application of three instruments: students' artifacts, teacher's field notes, and video/audio-recordings. The findings informed that using contextualized appealing material workshops, students enhanced their meaningful learning since the localized colorful pictures, the examples, and the sequenced activities or lessons, motivated them to learn and construct a successful communication. Likewise, the oral communication was a vehicle to express ideas and feelings as students used body movements, acquired vocabulary, and built new concepts when they shared points of view. Finally, workshops helped students to increase their cultural awareness by means of knowing their own culture that allowed them to think over the actions to protect it.
Description: 125 páginas : ilustraciones. gráficos, fotografías.
URI: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/860
Appears in Collections:CCA. Trabajos de Grado



This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.