Show simple item record

dc.contributor.authorMunévar Jerez, María Isabelspa
dc.date.accessioned2018-03-08T18:51:08Zspa
dc.date.available2018-03-08T18:51:08Zspa
dc.date.issued2017-10-03spa
dc.identifier.urihttps://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/512spa
dc.description99 páginas y anexosspa
dc.description.abstractThis qualitative action research study explores the contribution of developing and implementing contextualized worksheets, centered on the Task Based Learning (TBL henceforth) approach on two oral micro-skills to enhance communicate functions and body language in a seventh-grade class at Diego Gómez de Mena a Public Rural School. The data gathered emerged through students‟ artifacts (worksheets), teacher‟s field notes and video recordings. The participants were twenty-three graders from a rural zone in Rio Frio, Tabio. The findings evinced that the use of contextualized worksheets made the process of speaking, pleasant, easier and fun, as they included their daily routines and learning styles in context. Furthermore, the results also suggested that the use of students‟ mother tongue, pair and group work fostered communication about their likes, feelings and thoughts to describe their experiences and situations within their rural context, in favor of their learning environment and their motivation towards the oral communication in the English as a Foreign Language (EFL, hereafter) class. Regarding some pedagogical implications, it was evident that students were aware of their active role in the class while learning and expressing themselves in English joyfully and confidently since the topics were related to meaningful tasks in the rural context. Additionally, EFL teachers in the institution and I as a teacher-researcher-text developer realized the advantages that contextualized tasks offer students to communicate orally while having fun.eng
dc.description.abstractEste estudio de investigación acción cualitativa explora la contribución del desarrollo y la implementación de hojas de trabajo contextualizadas, fundamentadas en el enfoque de aprendizaje basado en tareas, sobre dos micro habilidades del habla, para mejorar las funciones comunicativas y el lenguaje corporal en estudiantes de grado séptimo, en la Institución Rural Departamental Diego Gómez de Mena. Los datos se recopilaron a través de artefactos de los estudiantes (hojas de trabajo), diarios de campo de la docente y grabación de videos. Participaron veintitrés estudiantes de zona rural en la Vereda Rio Frio, municipio de Tabio. Los hallazgos evidenciaron que el uso de hojas de trabajo contextualizados desarrolló dos habilidades comunicativas menores en los estudiantes y permitieron que el proceso de comunicación fuera agradable, fácil y divertido, especialmente por tener en cuenta sus necesidades, los estilos de aprendizaje y aspectos de sus rutinas diarias en el contexto rural. Por otra parte, los resultados también sugirieron que el uso de la lengua materna de los estudiantes, el trabajo en parejas y en grupo les ayudó a comunicar sus gustos, sentimientos y pensamientos, ya que podían describir sus experiencias y rutinas dentro de su propio contexto rural, en beneficio de su aprendizaje y motivación hacia la comunicación oral en la clase de inglés como lengua extranjera. En relación con las implicaciones pedagógicas, los estudiantes fueron conscientes de su rol activo en la clase de inglés mientras aprendían y se expresaban oralmente de manera entretenida, dado que los temas se relacionaban con tareas del contexto rural. Además, este estudio me hizo consciente de las ventajas que ofrecen las tareas contextualizadas tanto a los estudiantes, como a otros docentes de inglés de la institución.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherBogotá : Universidad Externado de Colombia, 2017.spa
dc.rightsUniversidad Externado de Colombiaspa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/spa
dc.titleContextualized worksheets focused on tasks for two oral communication micro-skilllsspa
dc.typeTrabajo de grado - Maestríaspa
dc.relation.referencesBáez, L. (2014). Oral activities on students’ self-selected photographs to develop speaking skill. (Unpublished master‟s dissertation). Universidad Externado de Colombia. Bogotáeng
dc.relation.referencesDuran, R. (2015). Developing oral communication skills through the use of task based approach. (Unpublished master‟s Thesis). Universidad Externado de Colombia. Bogotáeng
dc.relation.referencesJulio, L. (2015). Developing the micro-skills of oral communication through study work and cooperative learning. (Unpublished master´s dissertation). Universidad Externado de Colombia. Bogotá.eng
dc.relation.referencesLadino, L. (2013). Content-based materials for vocabulary learning in a rural context. (Unpublished master´s dissertation). Universidad Externado de Colombia. Bogotá.eng
dc.relation.referencesNúñez, A. (2011). Materials Development. In-class Workshop for the MEED students at Universidad Externado de Colombia. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.eng
dc.relation.referencesNúñez, A. (2017). Materials Development: Theoretical Foundations and Practical Insights [Power Point Slides]. Universidad Externado de Colombia.eng
dc.relation.referencesNúñez, A., Téllez, M., Castellanos, J., & Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL pre-service, novice, and in-service teachers. Bogotá: Universidad Externado de Colombia - Universidad Nacional de Colombia.eng
dc.relation.referencesNúñez, A., Téllez, M.F., & Castellanos, J. (2012). A framework for materials development: a path for in-service teachers to build up the instructional design of their research projects. In A. Nuñez, M.F Tellez & J. Castellanos (Eds.) Teacher Research on English Didactics Issues (pp. 14 - 38). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.eng
dc.relation.referencesNúñez, A. Téllez, M. Castellanos, J. (2013). Proposal for the research line materials development and didactics. Bogotá: Universidad Externado de Colombiaeng
dc.relation.referencesTorres, A. (2013). Task-based learning in role plays to foster students’ interaction. (Unpublished master‟s thesis). Universidad Externado de Colombia. Bogotá.eng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)spa
dc.subject.lembInglés - Enseñanzaspa
dc.subject.lembComunicación en inglésspa
dc.subject.lembMateriales de enseñanzaspa
dc.subject.proposalMateriales contextualizadosspa
dc.subject.proposalAprendizaje basado en tareasspa
dc.subject.proposalDos micro habilidades de la comunicación oral y contexto ruralspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdccspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesisspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.publisher.programMaestría en Educación (Modalidad Investigación)spa
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias de la Educaciónspa
dc.description.degreenameMagíster en Educación (Modalidad Investigación)spa
dc.description.degreelevelMaestríaspa
dc.contributor.corporatenameNúñez Pardo, Astridspa
dc.type.contentTextspa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/TMspa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Universidad Externado de Colombia
Except where otherwise noted, this item's license is described as Universidad Externado de Colombia