Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/3135
Title: The art of forgetting
Authors: Knoop, Riemer
Editors: Gamboa Sierra, William Alejandro
González Buitrago, Carlos Alberto
Subjects: Patrimonio artistico
Museos - Estrategia y técnicas
Preservación del patrimonio histórico
Keywords: Olvido
Patrimonio cultural
Museos
Oblivion
Cultural heritage
Museums
Issue Date: Sep-2020
Publisher: Universidad Externado de Colombia
Abstract (Spanish): Este capítulo advierte sobre la importancia que tiene el olvido en la vida cotidiana, no solo por la eliminación deinformación irrelevante, sino para la superación de situaciones traumáticas, lo cual también es válido en el campo del patrimonio y de los museos. Aunque el olvido puede imponerse mediante la represión oficial e incluso por la obsolescencia planeada, en ocasiones “hay que olvidar para poder perdonar”, en una lógica que implica dejar cosas atrás para poder avanzar. Los museos no pueden pretender registrar y almacenar todo artefacto cultural: por un lado, por la imposibilidad logística y financiera; y por otro, porque muchas de las piezas almacenadas van perdiendo su significado bajo nuevos paradigmas. En efecto, los sistemas de valores, incluyendo los valores estéticos, cambian constantemente; por tanto, los museos deben, además de tender puentes que permitan la comunicación con el pasado, proyectarse hacia el futuro preguntándose: ¿adónde queremos ir y qué estamos dispuestos a dejar atrás para conseguirlo?
This chapter is about the importance of oblivion in everyday life, not only for the elimination of irrelevant information, but for overcoming traumatic situations, which is also valid in the field of heritage and museums. Although forgetfulness can be imposed by official repression, or even by planned obsolescence, sometimes “you have to forget in order to forgive”, in a logic that involves leaving things behind in order to move forward. Museums cannot pretend to register and store all cultural artifacts: on the one hand, because of the logistical and financial impossibility; and on the other, because many of the stored pieces are losing their meaning under new paradigms. Indeed, value systems, including aesthetic values, are constantly changing; therefore, museums must, in addition to building bridges that allow communication with the past, project into the future by asking themselves: Where do we want to go and what are we willing to leave behind to get it there?
Description: 17 páginas
URI: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/3135
ISBN: 9789587904215
Appears in Collections:MAJAA. Capítulos en libro de investigación - Grupo de Investigación: Estudios del Patrimonio Cultural en Colombia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MFA-eng-2020-The_art_of_forgettingCapítulo2.06 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
MFA-eng-2020-The_art_of_forgetting-Autorizacion
  Restricted Access
Autorización169.61 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons