Professional development seminars to sensitise teachers towards classroom practices centred on child rights
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Resumen en inglés
This qualitative case study explores the contribution of teacher professional development seminars to sensitise teachers towards child rights’ classroom practices in private and state-funded schools in the city of Bogotá, Colombia. We conducted the study with some teachers of various subject matters from state-funded and private schools in the city of Bogotá, and gathered the data through a survey and teachers’ artefacts. The findings suggest that teachers valued attending seminars that foster professional development since they allow educators to know about change agent projects to exercise child rights. This reflection and socialization space of school projects and teaching strategies gave teachers insights about methodological activities implemented by others to solve situations where child rights are vulnerable or violated. Teachers also evidenced nascent progress in teacher professional development as they regarded reflection as a source of transformation, and as a way to nurture their knowledge, innovation and research. This experience expanded their understanding of the principles that underlie the Convention of the Rights of the Child (crc), to integrate them to their classroom practices as a means to legitimate the rights of the child in the educational setting.
Resumen en español
Este estudio de caso cualitativo explora la contribución de los seminarios de desarrollo profesional a la sensibilización de los maestros en relación con las prácticas pedagógicas centradas en los derechos de los niños en escuelas públicas y privadas de Bogotá, Colombia. La investigación se realizó con algunos maestros de colegios públicos y privados de diversas áreas del conocimiento. La información recolectada a través de una encuesta y artefactos de los maestros reveló que éstos estimaron pertinente participar en los seminarios de desarrollo profesional. Los hallazgos sugieren que los maestros consideraron relevante hacerlo dado que promueve su desarrollo profesional y les permite conocer proyectos de cambio para el ejercicio de los derechos de los niños. Este espacio de reflexión, la socialización de los proyectos escolares y las estrategias de enseñanza proporcionaron a los maestros ejemplos de estrategias metodológicas, implementadas por otros, para resolver situaciones en las que los derechos de los niños eran vulnerables o quebrantados. Los maestros también evidenciaron un progreso naciente en su desarrollo profesional puesto que conciben la reflexión como una fuente de transformación y de fomento al conocimiento, la innovación y la investigación. Asimismo, ampliaron la comprensión de los principios que subyacen a la Convención de los Derechos del Niño para integrarlos a sus prácticas de aula como un medio de legitimación de estos derechos al contexto educativo.