Vocabulary learning as a strategy to improve students’ reading comprehension skills
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Resumen en ingles
This qualitative action research study informs the contribution of the design and implementation of worksheets based on vocabulary learning strategies to improve reading comprehension in a group of seventh graders in a public school in Bogotá, Colombia. The current study is supported by three constructs: materials development. Vocabulary learning strategies, and reading comprehension. To accomplish the proposed objectives, five worksheets were designed and implemented considering the principles of materials development. In addition, the data were gathered by means of students' artifacts. Field notes and focus group interviews. These instruments conducted the researcher to both collect evidence methodically and answer the research question. The findings of this research study showed: firstly, that teacher-made materials triggered effective processes to improve the reading comprehension. Factors like building understanding and confidence, and the design of teaching resources focused on the development of the brain's potential contributed substantially to the improvement of students' reading comprehension. Secondly, it was evident the importance of considering L1 as a source to support vocabulary learning due to the fact that students relied on Spanish to figure out how the L2 worked; besides, their only previous linguistic knowledge is L their mother tongue. Thirdly, it was revealed the impact that certain factors and strategies like sharing and comparing knowledge with peers had on the students’ reading comprehension.
Resumen en español
Esta investigación cualitativa se basó en el diseño y la implementación de talleres a partir de estrategias para el aprendizaje de vocabulario con el fin de mejorar los procesos de comprensión de lectura en estudiantes de grado séptimo en un colegio público en Bogotá, Colombia. Este estudio se fundamenta en tres constructos: desarrollo de materiales, estrategias de aprendizaje de vocabulario y comprensión de lectura. Para alcanzar los objetivos propuestos se diseñaron e implementaron cinco talleres considerando los principios para el desarrollo de materiales. Se analizó la información obtenida de los siguientes instrumentos: trabajos de los estudiantes. diarios de campo, y entrevistas de grupos focales. Estos instrumentos direccionaron a la investigadora a recoger evidencias y a analizar la información para responder a la pregunta de investigación. Los hallazgos de esta investigación muestran que: primero, los materiales elaborados por los maestros incentivan el desarrollo de procesos efectivos para la comprensión de lectura. Factores como la construcción de la comprensión y la confianza, y la importancia de diseñar recursos educativos centrados en el desarrollo del potencial mental, contribuyen sustancialmente en el mejoramiento de la comprensión de lectura. Segundo, se evidencia la importancia de considerar la lengua materna como un recurso que contribuye al aprendizaje de vocabulario debido a la fuerte dependencia que los estudiantes desarrollan en español para entender cómo funciona la lengua extranjera. y al hecho de que su único referente de conocimiento lingüístico previo sea su lengua materna. Tercero, se demuestra el impacto que ciertos factores y estrategias como el conocimiento frente al funcionamiento de la lengua extranjera y el comparar y compartir con sus pares tienen en la comprensión de lectura de los estudiantes.