Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1245
Title: Strategy-based instruction materials for undergraduate students’ reading comprehension
Authors: Gómez Pintor, Jhon Alexander
Advisor: Gómez, Julio Cesar, asesor
Keywords: Inglés - Enseñanza
Materials development
Reading strategies
Reading comprehension
Desarrollo de materiales
Comprensión de lectura
Issue Date: 27-Aug-2018
Publisher: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018
Abstract (Spanish): Esta investigación acción cualitativa exploró cómo el diseño e implementación de talleres basados en estrategias de lectura contribuyeron a la comprensión lectora de estudiantes de pregrado. Este estudio se llevó a cabo con un grupo de estudiantes de educación en una universidad. Se usaron artefactos de estudiantes, notas de campo, protocolos verbales y entrevistas en grupos focales para recolectar datos. Los hallazgos evidenciaron cómo la contextualización de los materiales ayudó a lograr impacto y relevancia en los estudiantes; adicionalmente, cómo el nivel de competencia en la lengua influenció el uso de estrategias de lectura; por último, cómo el desarrollo de la comprensión de lectura se vio limitada debido a la falta de vocabulario y el haber logrado un nivel superficial de comprensión. Este estudio causó impacto en la comprensión de lectura de las estudiantes, generó innovación a nivel institucional, y fomentó el desarrollo de materiales contextualizados en la comunidad de enseñanza del inglés; y, además, impactó al autor de este documento en sus roles como profesor-investigador y desarrollador de materiales.
Abstract: This qualitative action research study explored how the design and implementation of workshops based on reading strategies contributed to the reading comprehension of undergraduate students. This study was conducted with a group of education students at university. Students' artifacts, field notes, think-aloud protocols and focus group interviews were used to collect data. The findings evidenced how the contextualization of the materiaIs helped to achieve impact and relevance on students; additionally, how language competence influenced the use of reading strategies; finally, how reading comprehension development was limited due to lack of vocabulary and the achievement of surface level of comprehension. This study-impacted student' reading comprehension, generated institutional innovation, and prometed the development of contextualized materials in the ELT community; and also, impacted the author of this document in his role as teacher-researcher and materials developer.
Description: 161 páginas y anexos.
URI: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1245
Appears in Collections:CBA. Trabajos de Grado - Maestría en Educación (Modalidad Investigación)



This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.