Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1242
Title: Strategy and video-based worksheets for listening comprehension
Authors: Fino Penagos, Marilyn
Advisor: Gómez, Julio César, asesor
Keywords: Métodos de enseñanza
Materials development
Worksheets
Listening strategies
Videos
Listening comprehension
Issue Date: 27-Aug-2018
Publisher: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018
Abstract (Spanish): La presente investigación-acción cualitativa estudia la contribución de guías de trabajo basadas en estrategias de escucha y vídeos en el desarrollo de la comprensión auditiva de un grupo de veintitrés estudiantes de grado octavo. El estudio se realizó en un colegio privado de Bogotá, Colombia en un contexto educativo de inglés como lengua extranjera (EFL). Los instrumentos usados para la recolección de datos fueron los artefactos de los estudiantes, notas de campo del docente y entrevistas de grupos focales. Los hallazgos del estudio sugieren que la implementación de guías de trabajo centradas en estrategias de escucha y vídeos facilita la comprensión auditiva de los estudiantes, incrementan su motivación y conllevan a los alumnos a reflexionar sobre su propio desempeño y progreso auditivo. Adicionalmente, los resultados demostraron que el uso de videoclips relacionados con el nivel, los intereses y preferencias de los participantes los involucraron considerablemente en la práctica de escucha.
Abstract: This qualitative action research studies the contribution of worksheets based on listening strategies and videos to the development of a group of twenty-three eighth graders' listening comprehension in an EFL context. The study was conducted in a private school located in Bogotá, Colombia. The data-gathering instruments were students' artifacts, teachers' field notes, and focus group interviews. The findings suggest that implementing worksheets focused on listening strategies and videos facilitate the learners' listening comprehension, increase motivation and lead students to reflect on their own listening performance and progress. Additionally, the findings revealed that the use of videoclips related to the participants' level, interests and preferences greatly engage them to the listening practice.
Description: 119 páginas y anexos.
URI: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1242
Appears in Collections:CBA. Trabajos de Grado - Maestría en Educación (Modalidad Investigación)



This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.