Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1188
Title: La función cuadrática desde los sistemas de representación simbólico y gráfico
Authors: Roa Africano, Nanci Janett
Subjects: Educación
Keywords: Sistemas de representación
Función cuadrática
Enseñanza para la Comprensión (EpC)
Comprensión
Dimensiones y niveles de comprensión
Issue Date: 5-Sep-2018
Publisher: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
Abstract (Spanish): This work documents a process carried out to bring the pedagogical practices closer to the EpC approach in the Francisco de Paula Santander school in the 15th locality of Bogotá and emerges as a need after making an institutional diagnosis about the pedagogical component in which the data that was analyzed was analyzed. They provided the Institutional Educational Project (PEI) and semi-structured interviews to teachers and students. For this, an intervention was made in the classroom with the students of the 902 course of the day tomorrow, through the design and implementation of an Understanding Unit (UdC), focused on the systems of symbolic and graphic representation of the quadratic function, with, the objective of evidencing advances in the comprehension achieved by students and the transformation of pedagogical practice. For its systematization, the dimensions of comprehension were used: knowledge, method, purpose, forms of communication and levels of understanding: naive, beginner, apprentice and masters.
Este trabajo documenta un proceso realizado para acercar las prácticas pedagógicas al enfoque EpC en el colegio Francisco de Paula Santander de la localidad 15 de Bogotá y surge como una necesidad luego de hacer un diagnóstico institucional sobre el componente pedagógico en el que se analizaron los datos que proporcionaron el Proyecto Educativo Institucional (P.E.I.) y entrevistas semiestructuradas a docentes y estudiantes. Para ello, se hizo una intervención en el aula con los estudiantes del curso 902 de la jornada mañana, mediante el diseño e implementación de una Unidad de Comprensión (UdC) enfocada en los sistemas de representación simbólico y gráfico de la función cuadrática con el objetivo de evidenciar avances en la comprensión que logran los estudiantes y la transformación de la práctica pedagógica. Para su sistematización se emplearon las dimensiones de la comprensión: conocimiento, método, propósito, formas de comunicación y los niveles de comprensión: ingenuo, de principiante, de aprendiz y de maestría.
Description: 111 páginas y anexos.
URI: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1188
Appears in Collections:CAA. Trabajos de Grado - Maestría en Educación (Modalidad de Profundización)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons