Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1158
Title: Construcción de ciudadanía a partir de la comprensión de los derechos fundamentales
Authors: Martínez Vega, Rafael Leonardo
Subjects: Educación
Ciencias sociales - Enseñanza
Keywords: Enseñanza para la comprensión (EpC)
Derechos fundamentales
Constitución política de 1991
Sectores económicos
Intervención del aula
Issue Date: 28-Aug-2018
Publisher: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
Abstract (Spanish): This document describes a pedagogical experience performed in a classroom with students from 501 course in the afternoon school time at the Francisco de Paula Santander IED, locality 15 Antonio Nariño, in the Bogotá city, in the Social Studies subject. The main objective of this intervention is to develop a comprehensive unit based on the theoretical requirements proposed by pedagogical focus, teaching for understanding from the question How to present the fundamental rights and the importance that these ones have for the Colombian citizen to students of the 501-course considering that the Teaching for Understanding is the institutional pedagogical focus? The performance of this unit of understanding pretends to reduce the rupture that exists between the theoretical postulates of the Teaching for Understanding and the classes that occur in the institution. The pedagogical experience has its starting point in the second semester of 2016 with the development of the institutional diagnostic, then the generating problem is defined, later the action route is determined in order to implement the classroom intervention in the year 2017. Finally, the systematization and the projection for the support of the proposal take place in the year 2018.
El presente documento recopila la sistematización de una experiencia pedagógica desarrollada en el aula de clase con el grado 501 jornada tarde del colegio Francisco de Paula Santander IED Localidad 15 Antonio Nariño en la ciudad de Bogotá en la asignatura de ciencias sociales. El principal objetivo de la intervención es desarrollar una unidad de comprensión que atienda los requerimientos propuestos por el enfoque pedagógico institucional Enseñanza para la comprensión (EpC) desde la pregunta ¿Cómo presentar los derechos fundamentales y la importancia que tienen para el ciudadano colombiano a los estudiantes del curso 501 dado el modelo de EpC como propuesta pedagógica institucional? El desarrollo de la unidad de comprensión pretende minimizar la ruptura que existe entre los postulados teóricos de la EpC y las clases que ocurren en la institución. La experiencia pedagógica tiene su punto de partida en el segundo semestre de 2016 con el desarrollo del diagnóstico institucional, luego se define el problema generador, la ruta de acción y se hace la intervención de aula en el año 2017. Finalmente, se realiza la sistematización y la proyección para el sostenimiento de la propuesta en el año 2018.
Description: 124 páginas y anexos.
URI: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1158
Appears in Collections:CAA. Trabajos de Grado - Maestría en Educación (Modalidad de Profundización)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons