Please use this identifier to cite or link to this item: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1078
Title: El entorno escolar. Una oportunidad para el aprendizaje de la estadística
Authors: Caicedo Contreras, Néstor Javier
Subjects: Educación
Matemáticas - Enseñanza
Estadística
Keywords: Tablas y gráficas
Contexto
Pedagogía
Enunciados
Aprendizaje
Issue Date: 28-Aug-2018
Publisher: Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
Abstract (Spanish): Breaking paradigms in the face of methodological processes is a challenge for teachers, who in our daily work face the demands of innovation to motivate our students and therefore transform our classroom practices into learning scenarios. Here is a pedagogical experience that shows how it can be possible to involve the context to turn it into the driving force of the school environment; this proposal was developed in a rural location in the municipality of Cucunubá, department of Cundinamarca, some 88 kilometers from the capital Bogotá. Work that arises from the need to promote coherent pedagogical practices and improve test results Knowing, therefore was raised as an objective, strengthen the understanding of statements from a work focused on the analysis and understanding of tables and graphs, taking as work reference the economic activities of the path, process that was carried out with a group of five fifth grade students during the months of August to November of the year 2017.
Romper los paradigmas frente a los procesos metodológicos resulta ser un reto para los docentes, que en nuestra diaria labor nos enfrentamos a las exigencias de innovar para motivar a nuestros estudiantes y por lo tanto transformar nuestras prácticas de aula en escenarios de aprendizaje, es por esta razón que acá se presenta una experiencia pedagógica en la cual se muestra como puede ser posible involucrar el contexto para convertirlo en el eje dinamizador del ámbito escolar, esta propuesta se desarrolló en una sede rural del municipio de Cucunubá, departamento de Cundinamarca, a unos 88 kilómetros de la capital Bogotá. Trabajo que nace de la necesidad de propiciar prácticas pedagógicas coherentes y de mejorar resultados en pruebas Saber, por lo tanto, se planteó como objetivo, fortalecer la comprensión de enunciados a partir de un trabajo enfocado en el análisis y comprensión de tablas y gráficas, tomando como referente de trabajo las actividades económicas de la vereda, proceso que se llevó a cabo con un grupo de cinco estudiantes de grado quinto durante los meses de agosto a noviembre del año 2017.
URI: https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1078
Appears in Collections:CAA. Trabajos de Grado - Maestría en Educación (Modalidad de Profundización)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons