Influencias de los grupos pentecostales y testigos de Jehová en las culturas Indígenas de Colombia: Caso Wayuu
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Resumen en español
Este documento tiene por objeto responder al planteamiento de si los discursos religiosos de las iglesias Pentecostales y Testigos de Jehová inciden en la transformación de la visión de mundo, para ello se sostiene que una transformación del pensamiento puede ser voluntario y subjetivo, para comprobarlo se tiene en cuenta la influencia de las migraciones de los indígenas Wayuu a las ciudades, otro elemento que se tuvo presente fue la apropiación del idioma Wayuu por parte de los grupos religiosos mencionados, mostrando como iban transgrediendo el sistema sociocultural Wayuu-Akuaipaa, es igualmente oportuno indicar que las transformaciones del pensamiento varían de acuerdo al grupo religioso que evangeliza. Para entender el fenómeno religioso presente en la zona de Jasaliwou-Media Luna desde el año 1990-2013, Península Guajira. Se tuvo como referente los planteamientos teóricos del sistema mundo del profesor Wallerstein y la estructura religiosa propuestas del profesor Pierre Bourdieu, lo cual muestra las dinámicas religiosas en la península Guajira desde el encuentro entre europeos y Wayuu.
Resumen en ingles
Some social influences from Pentecostal groups and Jehovah's witnesses over Indigenous cultures in Colombia: Wayuu Communities, from the years 1990 to 2013. This document intends to answer the question about how the religious discourses from Pentecostal groups and Jehovah's witnesses have an incidence in transforming the way Wayuu people see the world and conceive reality. Keeping in mind that idea, we support that a transformation on thougths and beliefs can be a subjective and self oriented choice. For evaluating and probing that point of view, we were focused on indigenous wayuu migrations to the cities. Another element to attain was the appropiation of wayuu language by the religious groups mentioned, seen it as a transgression of the sociocultural wayuu-akuaipaa system and depending also on the varieties and the ways of thinking in correspondance with the religious group that evangelizes; for understanding the religious phenomena that at chance we are having in the area of Jasaliwou-Half Moon from the years of 1990 to 2013, Goajira Peninsula. Inside we had as a referent the theoretical concepts developed by professor Wallerstein, world-systems, and the proposals around religious structures planted by Pierre Bourdieu as an evidence of religious dynamics since the first meeting between europeans and wayuu people at Goajira Peninsula.