Teacher–developed materials in a master’s programme in education with emphasis on english didactics
Portada
Citas bibliográficas
Código QR
Autor corporativo
Recolector de datos
Otros/Desconocido
Director audiovisual
Editores
Tipo de Material
Fecha
Cita bibliográfica
Título de serie/ reporte/ volumen/ colección
Es Parte de
Resumen en español
Este artículo describe el proceso que tres docentes, estudiantes del Programa de Maestría en Educación con énfasis en Didáctica del Inglés, siguieron en el desarrollo de materiales ajustados a las características del programa de inglés de sus instituciones y al perfil de sus estudiantes. Asimismo, analiza sus lecciones didácticas (versión previa al pilotaje) derivadas de este proceso. El proceso de diseño de materiales involucró la reflexión sobre sus contextos particulares de enseñanza, su conocimiento de la lengua inglesa, el aprendizaje y la enseñanza-aprendizaje de esta lengua. Para ello, los maestros recibieron realimentación de sus compañeros y de su profesor. El análisis de los materiales de enseñanza desarrollados por los maestros evidenció que el proceso de acompañamiento los orientó en el desarrollo de materiales contextualizados, obtuvieron confianza y bases para tener en cuenta los intereses de sus estudiantes, mostrar su propia creatividad y apoyarse en la realimentación durante el proceso de desarrollo de materiales.
Resumen en ingles
This article describes the process followed by three in-service teachers who are students of the Master’s Programme in Education with emphasis on English Didactics (MEED-Spanish acronym) when developing materials to fit the needs of their students. Also, it analyses their materials (draft of workshops prior to piloting). These in-service teachers followed the process of designing materials during a course in materials development. The process consisted of developing the materials for their pedagogical intervention, involving reflection on their learning settings, their knowledge of language, the process of learning, and the teaching and learning of the English language. In doing so, the in-service teachers received feedback from their peers and the professor in charge of the Materials Development seminar. The analysis of the in-service teacher-generated materials evidenced that the scaffolding process guided them in the development of contextualised materials. Through this, they gained the confidence and foundations to address students’ interests, were able to demonstrate their creativity, and were supported in the process of materials development (MD) through feedback.