Publicación:
Evaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learning

dc.contributor.advisorNúñez Pardo, Astrid
dc.contributor.authorBautista Moyano, Jenifherspa
dc.date.accessioned2019-11-06T20:34:36Zspa
dc.date.available2019-11-06T20:34:36Zspa
dc.date.issued2019spa
dc.description129 páginasspa
dc.description.abstractThis qualitative documental research study analyzed and evaluated the aspects revealed in teacher-developed materials by five English teachers that promote vocabulary learning through the meaningful approach in preschool and elementary students in a private school located in Bogotá. The corpus evaluated included the materials (worksheets) developed during 2015-2017. The instruments to collect data were matrices to evaluate worksheets, semi-structured interview conducted with English monitor, and a focus group interview conducted with English teachers. The findings show that there are not common or general criteria in their design: there is not connection between the objectives of the school curriculum and the activities proposed to vocabulary learning process; the absence of activities related to students' realities or sociocultural context; was not evident a didactic organization far vocabulary learning, concerning the aspects of word knowledge; the foundations of meaningful leaming are not represented in The worksheets as the activities are not centered on young learners' expectations or weaknesses and there is absence of activities to allow the use of language in realistic contexts. The results and recommendations have been socialized and integrated to the development of materials, befitting 823 students and 5 EFl teachers as text developers in the institution.eng
dc.description.abstractEste estudio de investigación documental cualitativo evaluó y analizó aspectos relevantes de los materiales desarrollados por cinco maestras de inglés como lengua extranjera para promover el aprendizaje de vocabulario en estudiantes de preescolar y primaria en un colegio privado en Bogotá, a través del enfoque de aprendizaje significativo. Los instrumentos para recopilar la información fueron las matrices para evaluar los materiales, entrevista grupal dirigida a las maestras y entrevista estructurada realizada con la monitora de área. Los hallazgos demuestran que las hojas de trabajo diseñadas por las maestras deben mejorar en los aspectos de presentación y criterios para su diseño; no hay conexión entre los objetivos del currículo y las actividades propuestas para el aprendizaje de vocabulario; ausencia de actividades relacionadas con el contexto sociocultural de los estudiantes o que permitan usar el lenguaje en contextos reales; no hay una organización didáctica para el aprendizaje de vocabulario conforme a los aspectos del conocimiento de una palabra; los fundamentos del enfoque de aprendizaje significativo no están representados en las hojas de trabajo. Los resultados y recomendaciones fueron socializados e integrados al desarrollo de materiales beneficiando a 823 estudiantes y a 5 maestros de inglés como desarrolladores de materiales en la institución.spa
dc.description.degreelevelMaestríaspa
dc.description.degreenameMagíster en Educación (Modalidad Investigación)spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.doi10.57998/bdigital.handle.001.2088
dc.identifier.urihttps://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/2088spa
dc.identifier.urlhttps://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.2088
dc.language.isoengspa
dc.publisherBogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019.spa
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias de la Educaciónspa
dc.publisher.programMaestría en Educación (Modalidad Investigación)spa
dc.relation.referencesNúñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J., & Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL novice, pre-service and inservice teachers. Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.eng
dc.relation.referencesNúñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2013). Proposal for the Research Line Materials Development and Didactics Ascribed to the Research Group: Critical Pedagogy and Didactics for Social Transformation. Unpublished manuscript, School of Education, Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia.eng
dc.relation.referencesNúñez, A., Pineda, C., & Téllez, M. (2004). Unidades didácticas relacionadas con el pensamiento crítico: una alternativa innovadora para fomentar la competencia lingüística en lengua extranejra. Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.spa
dc.relation.referencesNúñez, A., & Téllez, M.F. (2018). The argumentative competence through in-class debates. In A. Núñez, M.F. Téllez, & J. Gómez (Eds.) (pp. 19-103). Teacher-developed materials for language teaching and learning. Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.eng
dc.relation.referencesNúñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2012). A framework for materials development: a path for in-service teachers to build up the instructional design of their research projects. In A. Núñez, M. Téllez & J. Castellanos (Eds.) Teacher Research on English Didactics Issues 83 (pp. 14 - 38). Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.eng
dc.relation.referencesNúñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017a). Materials development for teachers’ professional growth. In A. Núñez, M. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), Materials for the learning of English and teachers’ professional growth (pp. 19-68). Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones, Universidad Externado de Colombia.eng
dc.relation.referencesNúñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2017b). Teacher–Developed Materials in a Master’s Programme in Education with Emphasis on English Didactics. In A. Núñez, M. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), The role of teacher- developed materials in fostering English Language Skills. (pp. 13-56). Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.eng
dc.relation.referencesRodríguez, C. (2012). Cognitive and metacognitive strategies in the development of autonomy using portfolios in an EFL context. In A. Núñez, M. Téllez & J. Castellanos (Eds.) Teacher Research on English Didactics Issues (pp. 179 - 196). Bogotá, Colombia: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.eng
dc.relation.referencesTapias, M. (2018). The use of contextualized teacher-designed workshops based on explicit cognitive strategies foster tenth graders vocabulary learning at a public school (Unpublished master’s thesis). Universidad Externado de Colombia. Bogotáeng
dc.rightsUniversidad Externado de Colombiaspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/spa
dc.subject.lembInglés - Enseñanzaspa
dc.subject.lembInglés - Vocabulario - Enseñanzaspa
dc.subject.lembMateriales de enseñanzaspa
dc.subject.lembMétodos de enseñanzaspa
dc.subject.proposalMaterials developmentspa
dc.subject.proposalEvaluation of materialsspa
dc.subject.proposalVocabulary learningspa
dc.subject.proposalMeaningful learningspa
dc.titleEvaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learningspa
dc.typeTrabajo de grado - Maestríaspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdccspa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesisspa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/TMspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionspa
dspace.entity.typePublication
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaspa
person.identifier.cvlachttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000046108
person.identifier.gsidhttps://scholar.google.com/citations?view_op=list_works&hl=es&user=oXOxlBgAAAAJ
person.identifier.orcid0000-0001-6176-4520
relation.isDirectorOfPublicatione1edfd7f-731c-43b7-867b-b298bbb7bd0c
relation.isDirectorOfPublication.latestForDiscoverye1edfd7f-731c-43b7-867b-b298bbb7bd0c
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 2 de 2
Cargando...
Miniatura
Nombre:
CBA-en-2019-Evaluating_meaningful_teacher_developed_materials_for_vocabulary_learning
Tamaño:
2.38 MB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Trabajo de Grado
Cargando...
Miniatura
Nombre:
CBA-en-2019-Evaluating_meaningful_teacher_developed_materials_for_vocabulary_learning-Autorizacion
Tamaño:
2.01 MB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Autorización FBIB22
Bloque de licencias
Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
26 B
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: