Evaluating meaningful teacher-developed materials for vocabulary learning
Portada
Citas bibliográficas
Código QR
Autores
Director
Autor corporativo
Recolector de datos
Otros/Desconocido
Director audiovisual
Editor/Compilador
Editores
Tipo de Material
Fecha
Cita bibliográfica
Título de serie/ reporte/ volumen/ colección
Es Parte de
Resumen en ingles
This qualitative documental research study analyzed and evaluated the aspects revealed in teacher-developed materials by five English teachers that promote vocabulary learning through the meaningful approach in preschool and elementary students in a private school located in Bogotá. The corpus evaluated included the materials (worksheets) developed during 2015-2017. The instruments to collect data were matrices to evaluate worksheets, semi-structured interview conducted with English monitor, and a focus group interview conducted with English teachers. The findings show that there are not common or general criteria in their design: there is not connection between the objectives of the school curriculum and the activities proposed to vocabulary learning process; the absence of activities related to students' realities or sociocultural context; was not evident a didactic organization far vocabulary learning, concerning the aspects of word knowledge; the foundations of meaningful leaming are not represented in The worksheets as the activities are not centered on young learners' expectations or weaknesses and there is absence of activities to allow the use of language in realistic contexts. The results and recommendations have been socialized and integrated to the development of materials, befitting 823 students and 5 EFl teachers as text developers in the institution.
Resumen en español
Este estudio de investigación documental cualitativo evaluó y analizó aspectos relevantes de los materiales desarrollados por cinco maestras de inglés como lengua extranjera para promover el aprendizaje de vocabulario en estudiantes de preescolar y primaria en un colegio privado en Bogotá, a través del enfoque de aprendizaje significativo. Los instrumentos para recopilar la información fueron las matrices para evaluar los materiales, entrevista grupal dirigida a las maestras y entrevista estructurada realizada con la monitora de área. Los hallazgos demuestran que las hojas de trabajo diseñadas por las maestras deben mejorar en los aspectos de presentación y criterios para su diseño; no hay conexión entre los objetivos del currículo y las actividades propuestas para el aprendizaje de vocabulario; ausencia de actividades relacionadas con el contexto sociocultural de los estudiantes o que permitan usar el lenguaje en contextos reales; no hay una organización didáctica para el aprendizaje de vocabulario conforme a los aspectos del conocimiento de una palabra; los fundamentos del enfoque de aprendizaje significativo no están representados en las hojas de trabajo. Los resultados y recomendaciones fueron socializados e integrados al desarrollo de materiales beneficiando a 823 estudiantes y a 5 maestros de inglés como desarrolladores de materiales en la institución.