Construcción de autonomía adolescente en contextos familiares : una perspectiva no determinista
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Resumen en ingles
The current investigation considers that the approach to the autonomy must be done from an ecological and complex perspective, due to the multiple fields where the human plenomenon is involved. Therefore, the instruments used to enquire into the autonomy included family functioning scales, social cognition scales, personality profile and a qualitative technique of discussion group aimed at understanding the families' and adolescents' roles, beliefs and knowledge. These tools allowed establishing relations with the adolescents' mentalizing abilities, attachment conditions between adolescents and their parents, parents' raising strategies to encourage autonomy, the places, and social and cultural contexts that shape such autonomy. lt was possible to conclude that adolescents experience a dialectal construction of their autonomy in which they require to move to other social areas, with the intention to boost their cognitive, affective and communicational abilities achieved inside their families during their childhood and with the purpose of reaching their subjectivation, an essential process for a comprehensive development.
Resumen en español
Esta investigación considera que el abordaje de la autonomía debe hacerse de manera compleja y ecológica, pues pone en evidencia las múltiples esferas alrededor de las cuales se configura lo humano. Por tal motivo, los instrumentos utilizados para abordar este fenómeno incluyeron escalas de funcionamiento familiar, cognición social, personalidad y una técnica cualitativa de grupo de discusión dirigida a comprender los roles, creencias y saberes de las familias y los adolescentes participantes, que permitieron establecer relaciones entre las habilidades de mentalización, las condiciones de apego de los jóvenes con sus padres, las estrategias de crianza de estos en la promoción de la autonomía y los espacios y contextos sociales y culturales que moldean dicha autonomía. Pudo concluirse que los adolescentes experiencian una construcción dialéctica de su autonomía en la que requieren movilizarse hacia otros espacios sociales, en función de potenciar las habilidades cognitivas, afectivas, comunicativas, etc., adquiridas dentro de la familia en la infancia y de lograr una subjetivación fundamental para su desarrollo integral.