Publicación: Teacher-made materials to foster oral interaction and extrinsic motivation
dc.contributor.advisor | Téllez Téllez, María Fernanda | |
dc.contributor.author | Ramírez Garzón, Adriana Patricia | spa |
dc.date.accessioned | 2019-03-29T15:16:41Z | spa |
dc.date.available | 2019-03-29T15:16:41Z | spa |
dc.date.issued | 2019 | spa |
dc.description | 97 páginas y anexos | spa |
dc.description.abstract | Este estudio de investigación acción cualitativa describe la contribución de la elaboración de guías de trabajo por parte de la profesora enfocadas en la interacción oral y en la motivación extrínseca de los estudiantes de décimo grado en un colegio privado de Bogotá, Colombia. Este estudio fue conducido con diez estudiantes entre los 15 y los 17 años de nivel básico de inglés. Los instrumentos empleados para recolectar la información fueron las guías de trabajo, notas de campo y la grabación de videos. Además, para analizar la información, se siguió el enfoque fundamentado y la triangulación metodológica y teorética. Los hallazgos mostraron que los materiales creados (guías de trabajo) impulsaron la interacción oral y la motivación extrínseca luego de solucionar las diversas actividades que incluyeron las necesidades de los estudiantes. Además, los estudiantes se involucraron en diferentes actividades orales que les permitieron mejorar sus relaciones sociales cuando interactuaron con otros. Finalmente, se observó que los estudiantes incrementaron sus expectativas de éxito en la vida a través del uso de algunas citas inspiratorias cuando ellos intercambiaron en diversos sitios en el colegio. | spa |
dc.description.abstract | This qualitative action research study describes the contribution of teacher-made worksheets focused on 10th graders' oral interaction and extrinsic motivation in a private school in Bogotá, Colombia. This study was conducted with ten students between 15 and 17 years old in English basic level. The instruments used to collect data were worksheets, field notes, and video recordings. In addition, to analyse data, 1 followed the grounded approach and methodologícal and theoretical triangulation. The findings showed that creating and implementing teacher-made materials (worksheets) boosted students' oral interaction and extrinsic motivation after solving diverse activities which included students' needs. Furthermore, students were involved in different oral interaction activities which allowed them to improve their social relationships when interacting with others. Finally, I realised that students increased their expectancy of success in life through the use of sorne inspirational quotes when they exchanged in diverse settings in the school. | eng |
dc.description.degreelevel | Maestría | spa |
dc.description.degreename | Magíster en Educación (Modalidad Investigación) | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.identifier.doi | 10.57998/bdigital.handle.001.1562 | |
dc.identifier.uri | https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1562 | spa |
dc.identifier.url | https://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.1562 | |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019. | spa |
dc.publisher.faculty | Facultad de Ciencias de la Educación | spa |
dc.publisher.program | Maestría en Educación (Modalidad Investigación) | spa |
dc.relation.references | Campaña L. (2014). Improving oral interaction through the use of cooperative learning activities related to cultural issues (Unpublished master’s thesis). Universidad Externado de Colombia. Bogotá, Colombia. | spa |
dc.relation.references | Munévar, M. (2017). Impact of worksheets based on role plays on students’ fluency (Unpublished master’s thesis). Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. | spa |
dc.relation.references | Núñez, A., Téllez, M., Castellanos, J., & Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL pre-service, novice and in-service teachers. Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. | spa |
dc.relation.references | Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2012). A framework for materials development: A path for in-service teachers to build up the instructional design of their research projects. In A. Núñez, M. Téllez & J. Castellanos (Eds), Teacher research on English Didactics Issues (pp 14–38). Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. | spa |
dc.relation.references | Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2013). Proposal for the research line materials development and didactics (Ascribed to the Research Group: Critical Pedagogy and Didactics for Social Transformation). Unpublished manuscript, School of Education, Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. | spa |
dc.relation.references | Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017a). Teacher-developed materials in a master’s programme in education with emphasis on English didactics. In A. Núñez, M. Téllez & J. Castellanos (Eds.), The role of teacher – developed materials in fostering English language skills (pp. 19-64). Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia. | spa |
dc.relation.references | Núñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017b). Materials development for teachers’ professional growth. In A. Núñez, M. Téllez & J. Castellanos (Eds.), Materials for the learning of English and teacher’s professional growth (pp. 19-68). Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia. | spa |
dc.rights | Universidad Externado de Colombia | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) | spa |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | spa |
dc.subject.lemb | Inglés - Enseñanza | spa |
dc.subject.lemb | Métodos de enseñanza | spa |
dc.subject.lemb | Materiales de enseñanza | spa |
dc.subject.proposal | Elaboración de materiales por el profesor | spa |
dc.subject.proposal | Interacción oral | spa |
dc.subject.proposal | Motivación extrínseca | spa |
dc.title | Teacher-made materials to foster oral interaction and extrinsic motivation | spa |
dc.type | Trabajo de grado - Maestría | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/masterThesis | spa |
dc.type.redcol | https://purl.org/redcol/resource_type/TM | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
person.identifier.cvlac | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000046132 | |
person.identifier.gsid | https://scholar.google.com/citations?view_op=list_works&hl=es&user=mlZra0AAAAAJ | |
person.identifier.orcid | 0000-0002-9010-1862 | |
relation.isDirectorOfPublication | 8ff6fcf7-6fee-49a2-b829-2a16da448b83 | |
relation.isDirectorOfPublication.latestForDiscovery | 8ff6fcf7-6fee-49a2-b829-2a16da448b83 |
Archivos
Bloque original
1 - 2 de 2
Cargando...
- Nombre:
- CBA-en-2019-Teacher_made_materials_to_foster_oral_interaction_and_extrinsic_motivation
- Tamaño:
- 1.56 MB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format
- Descripción:
- Trabajo de Grado
Cargando...
- Nombre:
- CBA-en-2019-Teacher_made_materials_to_foster_oral_interaction_and_extrinsic_motivation-Autorizacion
- Tamaño:
- 418.24 KB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format
- Descripción:
- Autorización FBIB22
Bloque de licencias
1 - 1 de 1
Cargando...
- Nombre:
- license.txt
- Tamaño:
- 26 B
- Formato:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Descripción: