Publicación:
Worksheets based on vocabulary learning strategies to enhance students’ writing

dc.contributor.advisorTéllez Téllez, María Fernanda
dc.contributor.authorPáez Grosso, Julie Alexandraspa
dc.date.accessioned2018-03-08T20:34:43Zspa
dc.date.available2018-03-08T20:34:43Zspa
dc.date.issued2017-10-04spa
dc.description83 páginas y anexosspa
dc.description.abstractThis study showed how worksheets based on vocabulary learning strategies contributed to the development of fourth grade students’ writing. This study was conducted in a public, rural school with fifteen students in Cajicá, Colombia. The data gathering instruments were field notes, students’ artifacts and tests. The study followed the qualitative approach and was developed under the action research methodology. The findings indicated that the design of worksheets based on vocabulary strategies made students feel motivated not only to learn new words, but also to understand the strategies that allowed them to start the process of writing. Moreover, the writing strategies were a successful approach for students because they learned how to write simple sentences. Also, using the models provided they could write simple paragraphs. Finally, all of these activities allowed students to improve their performance. This study helped learners feel motivated to learn faster and encouraged them to understand the importance of the use of vocabulary, to learn new strategies and to value meaningful writing feedback.eng
dc.description.abstractEste estudio mostró cómo las guías basadas en estrategias de aprendizaje de vocabulario contribuyen a los estudiantes de cuarto grado a escribir. Este proyecto se realizó en una escuela pública, rural, con quince estudiantes en Cajicá, Colombia. Los instrumentos de recolección de datos fueron notas de campo, artefactos y pruebas de los estudiantes. El estudio siguió el enfoque cualitativo y se desarrolló bajo la metodología de la investigación-acción. Los resultados indicaron que el diseño de guías basadas en estrategias de vocabulario hizo que los estudiantes se sintieran motivados no sólo para aprender nuevas palabras, sino también para conocer las estrategias que les permitan iniciar el proceso de escritura. Por otra parte, las estrategias de la escritura eran una estrategia acertada para los estudiantes porque aprendieron cómo escribir oraciones simples y después usando modelos ellos podrían escribir párrafos simples. Finalmente, todas estas actividades permitieron a los estudiantes mejorar su desempeño. Este estudio ayudó a los estudiantes a sentirse motivados para aprender más rápido, alentándolos a entender la importancia del uso de vocabulario y estrategias de aprendizaje y para valorar la retroalimentación significativa de la escritura.spa
dc.description.degreelevelMaestríaspa
dc.description.degreenameMagíster en Educación (Modalidad Investigación)spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.doi10.57998/bdigital.handle.001.516
dc.identifier.urihttps://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/516spa
dc.identifier.urlhttps://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.516
dc.language.isoengspa
dc.publisherBogotá : Universidad Externado de Colombia, 2017.spa
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias de la Educaciónspa
dc.publisher.programMaestría en Educación (Modalidad Investigación)spa
dc.relation.referencesLadino, L, E. (2013). Content based materials for vocabulary in a rural context. (Unpublished dissertation). Universidad Externado de Colombia, Bogotá.spa
dc.relation.referencesMartínez, K. (2014). The role of vocabulary strategies in learning vocabulary. (Unpublished dissertation). Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia.spa
dc.relation.referencesNúñez, A., Téllez, M., Castellanos, J., Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL preservice, novice, and in-service teachers. Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia.spa
dc.rightsUniversidad Externado de Colombiaspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/spa
dc.subject.lembInglés - Enseñanzaspa
dc.subject.lembDesarrollo de materialesspa
dc.subject.lembArte de escribirspa
dc.subject.lembMétodos de enseñanzaspa
dc.subject.proposalDesarrollo de materialesspa
dc.subject.proposalEstrategias de vocabulariospa
dc.subject.proposalEstrategias de aprendizajespa
dc.subject.proposalHabilidades de escrituraspa
dc.titleWorksheets based on vocabulary learning strategies to enhance students’ writingspa
dc.typeTrabajo de grado - Maestríaspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdccspa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesisspa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/TMspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dspace.entity.typePublication
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
person.identifier.cvlachttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000046132
person.identifier.gsidhttps://scholar.google.com/citations?view_op=list_works&hl=es&user=mlZra0AAAAAJ
person.identifier.orcid0000-0002-9010-1862
relation.isDirectorOfPublication8ff6fcf7-6fee-49a2-b829-2a16da448b83
relation.isDirectorOfPublication.latestForDiscovery8ff6fcf7-6fee-49a2-b829-2a16da448b83
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 3 de 3
Cargando...
Miniatura
Nombre:
CBA-Spa-2017-Worksheets_based_on_vocabulary_learning_strategies_to_enhance_students_writing.pdf
Tamaño:
6.01 MB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Trabajo de grado
Cargando...
Miniatura
Nombre:
CBA-Spa-2017-Worksheets_based_on_vocabulary_learning_strategies_to_enhance_students_writing_Anexo.pdf
Tamaño:
306.83 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Anexo
Cargando...
Miniatura
Nombre:
CBA-Spa-2017-Worksheets_based_on_vocabulary_learning_strategies_to_enhance_students_writing_Autorización.pdf
Tamaño:
801.02 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Autorización
Bloque de licencias
Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
4.17 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: