La desesperanza, más allá del desánimo
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Resumen en ingles
This research project was carried out with students of the second grade at Santa Bárbara I.E.D school, based on a perceived problematic in which it was noted that students expectations about the future were demonstrating a significant change or neglect with regard to the projection to be had during the early years; according to this, it is meant to understand whether this alteration is the result of a contextualized image of their possibilities or, on the contrary, is the evidence of present features of "Behavioural Despair or Learned Helplessness". It was made to find if features as despair or pessimism are part of the dynamics of the pupils' life as potential factors that adversely affect future expectation and the development of their life plan, taking in to account their situation of vulnerability. This intention pursues an objective of prevention in the field of education understood as opportunity and transformative force. The results obtained show the presence of features of despair in some students; the pessimism as a catalyst that enables despair is a habit coexisting in a significant proportion of the group and from it, it is explained the presence of other features as motivational state which overwhelm and neutralize any action towards to the change or intervention of circumstances seem as negative.
Resumen en español
Este proyecto de investigación fue desarrollado en el colegio Santa Bárbara I.E.D, con estudiantes de séptimo grado, a partir de una problemática percibida; en la que se observaba que las expectativas a futuro de los estudiantes evidenciaban un cambio significativo o abandono, con relación a la proyección que se tenía en los años iniciales; se pretendió entender si esta alteración era el resultado de una lectura contextualizada de sus posibilidades o si por el contrario, era la evidencia de rasgos presentes de "Desesperanza o Indefensión Aprendida". Se buscó identificar, si rasgos como la desesperanza o el pesimismo formaban parte de la dinámica de vida de los educandos, como factores potenciales que afectan de forma negativa la expectativa de futuro y desarrollo de su proyecto de vida. explicados desde su situación de vulnerabilidad. Esta intención persiguió un objetivo de prevención desde el campo de la educación, entendida como oportunidad y fuerza transformadora. Los resultados obtenidos evidenciaron la presencia de rasgos de desesperanza en algunos estudiantes; el pesimismo como acelerador y favorecedor en la aparición de la desesperanza es un hábito que coexiste en un porcentaje importante del grupo y desde él se explicó la presencia de otros rasgos como estado motivacional que invade, neutraliza cualquier movilidad o acción hacia el cambio o intervención de circunstancias percibidas como desfavorables.