Examinando por Materia "Unidad didáctica"
Mostrando 1 - 12 de 12
Resultados por página
Opciones de ordenación
- PublicaciónAcceso abiertoAbordaje del concepto estructurante “nutrición” desde la pedagogía basada en indagación (PBEI) dirigida a grado cuarto de primaria de la IED Técnico Comercial Mariano Ospina Rodríguez(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018-02) Zarate González, Luz Marina; Manrique Lagos, Adry LilianaWithin the Mariano Ospina Rodriguez Commercial Technical District Educational Institution, an institutional diagnosis has been sought, which allows analyzing the strengths and opportunities within the academic curriculum and classroom practices. The foregoing in order to generate an adequate restructuring of the study plans, in order to promote the coherence of these with the PEI (Institutional Educational Project) and the social and cultural context of the students in an external environment. After the bibliographic review and the diagnosis, it was decided to develop the restructuring of the curriculum through a constructivist approach, which was in accordance with the student's own characteristics, socio-cultural factors and which also allowed for the student's prior knowledge to be spun. Specifically, within the area of natural sciences, the objective of transforming educational practices has been proposed, through the promotion of thought construction and scientific literacy, so that students not only theoretically, but also practically, can get to "do science"
- PublicaciónAcceso abiertoLas ciencias sociales arquitecta de ciudadanos en el desarrollo de competencias.(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018) Gómez Avellaneda, Gerardo Antonio; López Reyes, EsperanzaLa propuesta pretende realizar, promover, crear y estimular la conciencia de los derechos y las responsabilidades a las nuevas generaciones, tanto de normas como de valores, de las cuestiones éticas y morales dentro de una comunidad. Los contenidos en la enseñanza de la democracia y civismo en la escuela son fundamentales en la sociedad para sus futuros ciudadanos, pues es aquí donde los estudiantes dan sus primeros pinitos en comprender y participar en el ejercicio democrático, el principal propósito es transformar la calidad de la educación y formar mejores seres humanos, con valores y principios éticos, respetuosos de lo público y que convivan en paz. El trabajo contiene 5 capítulos, el primero muestra un diagnóstico sobre el tema, el segundo plantea un análisis y propuesta de intervención, en el tercero se presenta lo que fue la implementación del diseño de intervención y las herramientas de seguimiento con los resultados obtenidos. El cuarto capítulo hace una sistematización de la experiencia y una evaluación de los resultados obtenidos para cerrar con una proyección institucional. desarrollo de microhabilidades en los estudiantes en cuanto a la escritura y la oralidad.
- PublicaciónAcceso abiertoComprensión de textos, herramienta fortalecedora de las habilidades comunicativas(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019., 2019-07) Páez Martín, Sandra Milena; Dimaté Rodríguez, CeciliaThis work shows the implementation of a pedagogical intervention carried out at the Veintiún Ángeles School, located in the city of Bogotá in Suba neighborhood. The intervention involved with tenth grade students in the area of Language. The process focused its action on the interpretation and analysis of texts, from an interactive approach in which the reader is not iimited to answering an exam as the ultimate goal of the teaching-learning process. For this aim, an institutional diagnosis was proposed to detennine the socio-cultural environment of the students. it was also developed a diagnosis of the Spanish subiect to evaluate the levels of textual analysis of the students, the conception that they had about reading and the written production; in order to develop an intervention plan aimed at seeking better performances in reading comprehension and contributing to the construction of communication skills based on the teaching of reading. The intervention was oriented from the didactic unit, which is an element of academic work in which the objectives, contents, activities immersed in the teaching-learning process, evaluation, resources or materials, the organization of the space and time.
- PublicaciónAcceso abiertoDesarrollo de las habilidades básicas del pensamiento a través de la enseñanza del concepto de evolución en grado octavo(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018-08-31) Trujillo Ávila, Ángela Esmeralda; Castro Velásquez, Freddy EnriqueEl desarrollo de las Habilidades Básicas de Pensamiento (HBP) inicia desde la gestación y constituyen las herramientas para la comprensión y análisis de la información. El diseño y aplicación de una unidad didáctica para la enseñanza del concepto de evolución en Grado 8°, constituye una estrategia donde los estudiantes refuerzan la observación, la clasificación, la comparación y la argumentación. Instrumentos como: un pre y un post- test, una encuesta de clima de aula, los diarios de clase, el diario de campo y una rúbrica de evaluación; contribuyeron a la recolección y la sistematización de los resultados, enfocados al aprendizaje y actitudes de los estudiantes. Cabe resaltar el cambio tanto conceptual al emplear las HBP como actitudinal de los estudiantes hacia el trabajo de aula. Finalmente, la reflexión pedagógica y disciplinar fundamenta algunas conclusiones y recomendaciones.
- PublicaciónAcceso abiertoFortalecer las habilidades de escritura y oralidad a través de textos descriptivos(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018) Guzmán Castro, Clara Yanira; Jiménez, Martha LilianaScience and technology have been making progress considerably making incidence in students and teachers' social interaction. That's why, education requires more and new educational and pedagogical practices' strategies, by which students can be guided to transform their knowledge into new ones. Hence, communicative skills play a relevant role in each individual. These skills allow them to explore the world by reading, writing, listening, and speaking, and getting the chance of being more competent from being, knowing and doing perspective in the classroom. Based on the previous constructs, this research project focused on setting and creating a didactic unit in order to strength the orality and reading in students of 3rdgrade at IED Pablo Herrera, Cajica, from descriptive texts. The development of this didactic unit contributed to enhance the students' reading and speaking skills through diverse and new alternatives and strategies adopted in from our own pedagogical practices, allowing pupils to be the main characters that build their own learning.
- PublicaciónAcceso abiertoIntervención curricular en ciencias naturales descubro, ¿cómo funciona mi cuerpo?(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018-02-22) Zapata Rodríguez, María Consuelo; Castro Velásquez, Freddy EnriqueLa presente investigación de aula tuvo como objetivo fomentar competencias científicas a través de aprendizajes significativos mediante la estrategia de una unidad didáctica. Durante la investigación participaron 29 estudiantes de segundo de primaria cuyas edades oscilaron entre los siete y ocho años de edad, pertenecientes a la IED Técnico Comercial Mariano Ospina Rodríguez de Guasca -Cundinamarca. La metodología aplicada fue -investigación acción participativa. Se realizaron cuestionarios, encuestas, registros, diario de campo, portafolio de estudiantes y un observador. Los resultados muestran que los estudiantes fueron capaces de indagar, explicar fenómenos, reflexionar, experimentar y apropiarse de vocabulario científico para construir su propio conocimiento. Al igual, fueron capaces de trabajar en grupo para la solución de problemas en el área de ciencias. Durante la investigación se evidenció la participación activa de los padres de familia para el logro de los aprendizajes de los estudiantes. En este orden de ideas, la estrategia de la Unidad didáctica de aprendizaje se constituye en una herramienta que apoya el proceso de enseñanza -aprendizaje, la cual puede contribuir de forma positiva con el mejoramiento de nuestro actual sistema educativo.
- PublicaciónAcceso abiertoIntervención curricular en ciencias naturales grado tercero “Organinatura”(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018-02) Gómez Quintero, Leidy Katerine; Castro Velásquez, Freedy EnriqueThe research carried out in the following document is a study of the curricular component of the Educational Institution, where some needs are detected regarding curricular meshes, class planning and evaluation. By continuing with the process of strengthening these needs, meshes are updated and then planning is proposed according to the constructivist model of the institution, taking into account an evaluation matrix. After applying the proposal and the instruments. the collected data is analyzed and activities are proposed to project the positive points that the investigation showed
- PublicaciónAcceso abiertoIntervención curricular en ciencias naturales, física : estudio del movimiento uniforme rectilíneo(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019., 2019-05) Guerrero Duarte, Marby Jinneth; Castro Velásquez, Freddy EnriqueAs part of a currículum intervention for "IED Técnico Comercial Mariano Ospina Rodríguez" High School a didactic unit was designed for physics teaching in order to strengthen the competencies on "phenomena explanation" about the study of motion as structuring concept. The document of comprises five chapters. The first chapter is about the institutional diagnostic, lt contains a description and analysis of the pedagogic models and its relationship with the pedagogic component and classroom practices. The second chapter is about the problem found regarding to the lack of coherence between the curricular design and the teaching-learning purposes, that gives origin to the intervention. All of this under the conceptual framework in the master program in education and other concepts that were necessary to determine in consideration of the institutional context and its lnstitutional Educational Project (PEI), in order to provide the reader the scenario on which physics subject curriculum of the school was evaluated. The third chapter shows the action path that was established for the intervention through a didactic unit. The fourth chapter describes the way of how the experience systematization was planned, and the results of the intervention by sessions the categories established under the conceptual framework. Finally, the conclusion of the intervention on the scientific competencies strengthening and the conditions that have to be taken into account to continue the improvement of the natural sciences and environmental education curriculum, particularly the physics area.
- PublicaciónAcceso abiertoEl planeta tierra, una temática desarrollada desde el área de ciencias naturales para mejorar los procesos comunicativo – escritores(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018-09-03) Rodríguez Moreno, Mónica; Manrique Lagos, Adry LilianaThe present thesis is a proposal aimed at improving the communicative ability - writer in the children of 3rd and 4th grade of the Patio Bonito Rural Educational lnstitution, this, from the area of natural sciences, through the application of a didactic unit that develops the theme of Planet Earth, with its own strategies for the teaching of natural sciences, in accordance with the multigrade context; and including activities to strengthen communication skills, especially the communicative - writer.
- PublicaciónAcceso abiertoRebelión de las letras: una forma de hacer historia(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018-08-31) Sabogal Peña, Luz Ángela; Bogotá, Magda PatriciaEl presente trabajo de grado para Maestría en Educación surgió a partir de la intervención pedagógica realizada con los estudiantes de grado sexto de la I.E.D Julio Garavito Armero. La propuesta tuvo como eje conductor la cualificación de los procesos de comprensión lectora a través de prácticas de escritura que promovieran el pensamiento crítico en los estudiantes. Para tal fin, se ejecutó un proceso formativo cimentado desde el diseño e implementación de una unidad didáctica estructurada en trece sesiones que se desarrollaron progresivamente durante la lectura del libro "Rebelión en la Granja" del autor George Orwell. La metodología, ejecución y sistematización de la experiencia, se abordó desde dos categorías de análisis. La primera hizo hincapié en el fortalecimiento de las habilidades de comprensión lectora desde el desarrollo de los niveles: literal, inferencial y crítico (Santiago, Castillo y Ruíz, 2005). Mientras que la segunda, fortaleció paulatinamente las prácticas de composición escrita mediante las etapas: planeación, textualización y revisión, fundamentadas en los planteamientos de los autores Flower & Hayes (1981). Finalmente, la información recolectada permitió efectuar un análisis cualitativo de la experiencia, identificando los principales hallazgos, así como, las conclusiones y recomendaciones que afianzarán la proyección y continuidad de la propuesta.
- PublicaciónAcceso abiertoLa recolección y representación de datos en estudiantes de escuela unitaria(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018-08-28) Chaparro Guerrero, María Consuelo; Arévalo Ramírez, Sandra PatriciaWork carried out within the framework of a master's degree in Education in the area of mathematics and which was developed based on a pedagogical intervention for a classroom of unitary rural school. The intervention project arose as a response to the weaknesses evidenced in the random component and to the low performance in the communication competence presented by the elementary students of the San Bartolomé unitary school. The document contains the approach of a didactic unit that points to strategies of the Escuela Nueva model for a rural context. It also describes aspects that could be strengthened in the educational center, referring to the collection and representation of data, by working on the didactic unit focused on situations in the environment in which students had to collect, organize, interpret and represent information. It is generally concluded that a unitary rural classroom, in which environmental situations are involved, incorporates the technology and makes use of the data from the collection and representation of the information, turns out to be an effective way in which the Students manage to build learning cooperatively, develop the ability to interpret reality and stimulate their mathematical discourse to communicate it.
- PublicaciónAcceso abiertoTextos continuos y discontinuos: herramientas para el desarrollo de la lectura y escritura(Universidad Externado de Colombia, 2021) Parra Ortiz, Mariluz; Jiménez, Martha LilianaReading and writing are complex skills that require various motivational tools, therefore, demand for the development of teachingleaming strategies by the teacher that allow the development of these skills in students, understanding that they are a fundamental part in comrnunication of being. Considering the above, this worl