Examinando por Materia "Relaciones interpersonales en la adolescencia"
Mostrando 1 - 4 de 4
Resultados por página
Opciones de ordenación
- PublicaciónAcceso abiertoConducta prosocial de cooperación de jóvenes de 10 a 17 años del Club de Baloncesto Soldados Élite en escenarios externos al de la competición(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018) Carrillo Trujillo, Mónica; Muñoz Specht, Pablo; Caicedo Mera, Juan Carlos; Martínez Cotrina, Jorge AhuinThe present investigation realizes of the analysis of the emergency on the prosocial conducts of cooperation in teenagers between the ages from 10 to 17 years, belonging to the Club Welded Elite so much of the feminine as masculine kind in comparison to a mixed group of young women who do not practise cooperative sports, this in order to describe the principal variables and contexts that emerge from the application of the concept of cooperation and how it conjugates in the life of the teenager. For the previous thing, there was realized an investigation of descriptive Method by means of the observation and measurement of the phenomenon to studying, using a mixed technology, so much Qualitative by means of the semi-structured interviews and Quantitative to slant the exploratory multidimensional questionnaire of cooperation and aggression (CEMCA), applied to 15 children and 15 girls with a total of 60 participants, 30 medical instructors of the sport of basketball and 30 young women who were not practising any cooperative sport. The brave information of the interviews was analyzed by means of the program Atlas you, on the other hand, the questionnaire it was analyzed by means of the statistical program SPSS, obtaining with it proved significant in the investigation, which allowed to give response to the raised by means of the aims and he asks problem.
- PublicaciónAcceso abiertoConstrucción de autonomía adolescente en contextos familiares : una perspectiva no determinista(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019., 2019) Ávila Barrero, Adriana del PilarThe current investigation considers that the approach to the autonomy must be done from an ecological and complex perspective, due to the multiple fields where the human plenomenon is involved. Therefore, the instruments used to enquire into the autonomy included family functioning scales, social cognition scales, personality profile and a qualitative technique of discussion group aimed at understanding the families' and adolescents' roles, beliefs and knowledge. These tools allowed establishing relations with the adolescents' mentalizing abilities, attachment conditions between adolescents and their parents, parents' raising strategies to encourage autonomy, the places, and social and cultural contexts that shape such autonomy. lt was possible to conclude that adolescents experience a dialectal construction of their autonomy in which they require to move to other social areas, with the intention to boost their cognitive, affective and communicational abilities achieved inside their families during their childhood and with the purpose of reaching their subjectivation, an essential process for a comprehensive development.
- PublicaciónAcceso abiertoRoles de género en parejas transregionales de novios universitarios pertenecientes a la generación millenial : una aproximación desde la construcción de sus cercanías y acuerdos(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019., 2019) Zamora Arbeláez, Daniela AlejandraEl presente artículo es resultado de la investigación llevada a cabo en el área de Familia en la línea de género y generación de la Universidad Externado de Colombia donde son retomados los relatos de cuatro parejas millennials transregionales con la intención de comprender la manera en la cual pautan los roles de género vinculados a sus creencias y acuerdos, animando espacios de reflexión entre los jóvenes frente a este fenómeno. A su vez resulta importante señalar que esta investigación se concentra en parejas heterosexuales y se desarrolla desde el marco de la complejidad, basándose en teorías que se adscriben en el metadiscurso construccionista. Es así, que la principal técnica utilizada es la conversación reflexiva la cual es enriquecida con líneas de tiempo, genogramas y mapas ecológicos de la relación. Los testimonios de los participantes sugieren que los lugares masculinos y femeninos han empezado a dejar de ser tan claros, con excepción de las funciones de cuidado en situaciones de riesgo y de cortejo. Respecto a los roles y jerarquías ambos representan un papel activo y se encuentran insatisfechos y no aceptan llanamente los roles de género asignados socialmente, a la vez que construyen novedosas versiones de estos focalizadas en las necesidades de pareja y en el cuidado del otro. Las creencias que se empieza a gestar entre se relacionan a una actitud alerta frente a las construcciones más tradicionales que son juzgadas directamente como machistas y perjudiciales. Asimismo, el sistema cultural no emergió de forma predominante en estas conversaciones como un factor que pudiera generar tensión en cuestiones de género, y en el caso donde sí lo constituyó el meta-posicionamiento permitió que se propiciaran nuevas pautas de relación.
- PublicaciónAcceso abiertoVivencias de la autonomía e individuación de los adolescentes en relaciones de pareja : estudio exploratorio en un colegio distrital en Bogotá(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019., 2019) Celis Sánchez, Claudia LilianaThe investigation of "experiences of the autonomy and individualization of adolescents in couple relationships: exploratory study in a district school in Bogotá", is done with the purpose of deepening this social problem. This is why we deepen fundamental aspects of research, such as relationships, teenagers, relationships with friends and family: exactly that it is known how autonomy and individuation occur in adolescent couple relationships. The study was conducted with interviews with three teenage couples, who are in a district school in Bogotá. To finalize, the results and conclusions that the study will show will be received.