Examinando por Materia "Pruebas Saber"
Mostrando 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de ordenación
- PublicaciónAcceso abiertoEvaluación de la incidencia del programa de matemáticas en los resultados de las pruebas Saber de los estudiantes de 3°, 5° y 9° de una institución educativa distrital de la ciudad de Bogotá(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019., 2019) Castañeda Moreno, Nicole Brigette; Fernandes Cristovão, María IsabelThe research was carried out at a public school in Bogotá in 2017. lts focus was to evaluate the Mathematics program of grades 3, 5 and 9. lt was guided by a qualitative research design and based on the framework defined by Robert E. Stake. The data collection methods used were according to the framework Marco para la Buena Enseñanza as defined by the Ministry of Education of Chile; which included observations, semi-structured interviews and documents analysis. The results found that the emphasis that is made by the metric geometric thought is scarce and what is more, that the feedback process used in the classes by teachers of Mathematics is weaker. This needs to be strengthened in order that mathematical education also contribute to improve student's written and reading skills. On the other hand, during class observations, it was possible to identify that the development of classes was constantly interrupted by externa! agents in the school. Finally, it is recommended for the school to reformulate the study programme of the subject taking into account other elements proposed in the Basic Standards of Mathematics Competencies to improve the results in the basic education-SABER tests.
- PublicaciónAcceso abiertoEvaluación de resultados del Programa Todos a Aprender (PTA) en el I.E.R.D. Girón de Blancos del municipio de Cáqueza Cundinamarca(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018) Sedano Romero, BrigitteThe present work is developed within the context of evaluative research. The general objective is to evaluate the results of "Todos a Aprender" (PTA) program in the pedagogical and established training components in I.E.R.D. Giron de Blancas from the municipality of Caqueza Cundinamarca. The program seeks to improve teaching practices through learning communities and thus improve the quality of education in institutions focused with low performance in "Prueba Saber". The quantitative goal of the program is to ensure that at least 25% of students in 3rd and 5th grades achieve higher levels in the "Prueba Saber". For developing the evaluation, the results obtained by the students in the areas of mathematics and language in "Prueba Saber" are analysed along with the achievements reached by the teachers in their educational practice during the period between 2012- 2016 at the education institute. The research has a mixed approach, based on the evaluation model of "Referentes especificos". The characterisation and calculation of the goal accomplishment, compliance review of the contents of the components pedagogical and established training are carried out. Lastly, the proposal of process and resource indicators for program measurement.
- PublicaciónAcceso abiertoFactores ambientales institucionales y competencias básicas evaluadas en las pruebas Saber primaria, IED La Estancia(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019., 2019) Rodríguez Piedrahita, Claudia Paola; Vargas Amaya, JorgeLa presente investigación se desarrolló sobre factores asociados a la calidad educativa, conforme con la investigación que se adelantó en el proyecto del Índice Sintético de Calidad Educativa empleado para medir los resultados de las pruebas SABER. Por lo tanto, se realizó una lectura de los factores ambientales institucionales más determinantes en el desempeño de los estudiantes a nivel de primaria: planta física, clima escolar e intencionalidad de los ambientes de aprendizaje. En este sentido, se involucran acciones pedagógicas, los cuales quienes aprenden, desarrollan un vínculo de enseñanza- aprendizaje, creando sujetos capaces de tomar conciencia y reflexionar sobre su propia acción y la de los otros actores, en relación con el medio donde se desenvuelve que son determinantes en su desempeño en pruebas corno las SABER. Se analizan !as características y el impacto de los factores ambientales de la institución, permitiendo la generación de acciones propensas a canalizar esfuerzos en materia pedagógica, curricular, administrativa, cultural y social que propicien mejores ambientes de convivencia institucional y social. Reuniendo el conjunto de dinámicas, planes, estrategias, métodos, recursos, relaciones, etc., con el fin de tomar acciones de mejora en relación con las competencias en las pruebas Saber.