Examinando por Materia "Política exterior - Colombia"
Mostrando 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de ordenación
- PublicaciónAcceso abiertoLavado y buck-passing como prácticas emergentes en la política exterior colombiana: el caso de la respuesta de Colombia al fallo de la Corte Internacional de Justicia sobre el diferendo territorial y marítimo (Nicaragua c. Colombia)(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2016., 2016) Osorio Betancur, Jorge Andrés; Molano Rojas, AndrésBased on the concept of Foreign Constitution and the organizational arrangements of the 1991 Constitution of Colombia, this research analyzes the role of the Constitutional Court within the framework of the Colombian Government´s response to the Judgement of the International Court of Justice in the Territorial and Maritime Dispute (Nicaragua v. Colombia). This thesis analyzes the post-Judgement situation and highlights the arising tensions between Colombia´s international obligations and its domestic dynamics. In particular, this research identifies the negative perception of the Judgement based on public opinion as well as a highly polarized 2014 presidential campaign. Furthermore, this analysis focuses on the Colombian Government´s decision to resort to the Constitutional Court in order to challenge the constitutional validity of the Pact of Bogota. Explanations for why the Colombian Government used this decision are also discussed as they could be considered as laundering and buck-passing actions in foreign policy. This thesis is a first attempt to use, characterize and differentiate the concepts of laundering and buck-passing in the field of Colombian foreign policy. It also identifies certain emerging consequences that are a result of resorting to the above-mentioned actions, within the framework of the ICJ Judgement.
- PublicaciónAcceso abiertoUna nueva visión de la O.T.A.N. frente al derecho internacional y sus implicaciones en el Estado colombiano(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018) Díaz Sanabria, Camilo; Suárez Ricaurte, FedericoOn May 31, 2018, President Juan Manuel Santos has finally realized an old aspiration, the incorporation of Colombia into the North Atlantic Treaty Organization. Colombia is the only country in Latin America considered a 'global partner' of NATO, a status of greater cooperation that it shares with other countries such as Afghanistan, Australia or Japan, but does not imply membership of the Atlantic Alliance. This agreement, signed in Brussels, deals with the modernization of Colombia's military forces and the exchange of information due to the international admiration that our public forces have for a conflict of more than 60 years, through this agreement will allow positioning the country as an example to international level. It should be noted that this international organization has been characterized by the intervention of countries in crisis during the last two decades through military actions that are not at all humanitarian or not, whose examples will be presented in the investigation, such as Kosovo, Afghanistan and Libya. The following research question arises, which will be solved in the present writing: If when subscribing Colombia a "Global Partner with NATO" agreement, on security information sharing internal and external reaffirms that its foreign policy is subject, in military matters, to determinations strategies of the main actor of this organization that are the United States
- PublicaciónAcceso abiertoLa política exterior colombiana hacia Ecuador (2006-2018) : un análisis descriptivo desde el marco de las coaliciones promotoras(Universidad Externado de Colombia, 2020) Pérez Penagos, Maderley; León Vargas, YamileLuego del bombardeo por parte de las fuerzas militares de Colombia a un campamento de las Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia –FARC– en territorio ecuatoriano en marzo de 2008, las relaciones bilaterales entraron en un punto de máxima tensión y desconfianza cuando el presidente de Ecuador, Rafael Correa, anunció la ruptura de relaciones diplomáticas con Colombia por considerar el acto como una violación a la soberanía de su país. En ese contexto, en 2010 llega a la Presidencia de Colombia Juan Manuel Santos cuya política exterior respecto a su antecesor, Álvaro Uribe Vélez, evidenció cambios (aunque con algunas continuidades) que buscaban lograr la diversificación temática y una ampliación y reactivación de espacios multilaterales, todo en aras de un mejor posicionamiento internacional del país, así como de la normalización de las relaciones con los países vecinos. A partir del Marco de Coaliciones Promotoras, tomando la política exterior como una política pública y con base en fuentes primarias y secundarias de Colombia y Ecuador, este trabajo describe los cambios que, en cuanto a tono, prioridad y contenido, se evidenciaron en la política exterior de Colombia hacia Ecuador durante el periodo 2006-2018, que abarca la segunda administración de Álvaro Uribe Vélez (2006-2010) y las dos administraciones de Juan Manuel Santos (2010-2018).