Examinando por Materia "ECBI"
Mostrando 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opciones de ordenación
- PublicaciónAcceso abiertoImplementación de la metodología de la enseñanza de las ciencias basada en la indagación, para generar la comprensión del concepto de reacción química(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018-09-01) Guerrero Castañeda, Luz Adriana; Manrique, Adry LilianaThis document presents a pedagogical intervention, oriented at the design and application of a didactic unit that allowed the development of the ECBI methodology, in order to generate motivational processes towards the learning of sciences, approach to the concept of chemical reaction, in the 801 grade of the Educational lnstitution Santa Gemma de Galgani of the municipality of Caparrapí -Colombia. The analysis of disciplinary references was considered to address the concept of chemical reaction; and methodological references to identify some of the difficulties in teaching this concept Likewise, motivational aspects of students are referenced in front of natural science classes. In this way, a didactic sequence was applied that involved three pedagogical components: the teaching of scientific competences, teaching by inquiry (ECBI) and the development of communicative skills. The results shows the relevance of the methodology used to understand the concept of chemical reaction and the existence of attitudinal transformations in most students, generating positive changes towards the class. In addition, it was concluded that the improvement of classroom practices is essential and that there are other motivational (sociocultural) aspects that intervene in the classroom environment and in the learning process.
- PublicaciónAcceso abiertoSecuencia didáctica para la enseñanza de ecosistemas desde una estrategia basada en indagación(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018-09-04) Ramírez Carrillo, Leidy Dayana; Manrique Lagos, Adry LilianaLa propuesta de intervención corresponde a una secuencia didáctica implementada en el colegio Nelson Mandela IED jornada tarde. Tiene como objetivo de generar procesos de evaluación formativa que contribuyan al aprendizaje de la temática de ecosistemas a través de la implementación de la estrategia de enseñanza de las ciencias basada en indagación. Se distribuye en cuatro capítulos a través de los cuales se identifican las problemáticas institucionales (Diagnóstico Institucional) y se presenta el diseño, implementación y evaluación de la propuesta para sobre ella llegar a conclusiones que generen un impacto positivo tanto para el docente como para la institución.