Examinando por Materia "Clima de aula"
Mostrando 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de ordenación
- PublicaciónAcceso abiertoComprensión de textos, herramienta fortalecedora de las habilidades comunicativas(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019., 2019-07) Páez Martín, Sandra Milena; Dimaté Rodríguez, CeciliaThis work shows the implementation of a pedagogical intervention carried out at the Veintiún Ángeles School, located in the city of Bogotá in Suba neighborhood. The intervention involved with tenth grade students in the area of Language. The process focused its action on the interpretation and analysis of texts, from an interactive approach in which the reader is not iimited to answering an exam as the ultimate goal of the teaching-learning process. For this aim, an institutional diagnosis was proposed to detennine the socio-cultural environment of the students. it was also developed a diagnosis of the Spanish subiect to evaluate the levels of textual analysis of the students, the conception that they had about reading and the written production; in order to develop an intervention plan aimed at seeking better performances in reading comprehension and contributing to the construction of communication skills based on the teaching of reading. The intervention was oriented from the didactic unit, which is an element of academic work in which the objectives, contents, activities immersed in the teaching-learning process, evaluation, resources or materials, the organization of the space and time.
- PublicaciónAcceso abiertoRelación del clima de aula y violencia escolar. Intervención desde las ciencias sociales(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018-09-04) Gómez Bohórquez, Ángela Ligia; Valencia Nieto, Daniel GuillermoThe following research seeks to identify the relationship between the classroom climate and school violence, through an intervention from the teaching of social sciences in the seventh grade of IED Altamira South East. It is a qualitative research under a case study method with ethnographic tools. The results showed that within the classroom climate there are situations of violence that interrupt and significantly affect coexistence and academic processes. The didactic intervention used a methodology from the immediate and immediate means of the students, since it helps them to understand that the social sciences are not knowledge of distant societies, but that they are part of that knowledge (Aguilera & Morales, 2009). This methodology allows the interaction between the environment in which students live and the knowledge of social sciences. The problems of violence that arise in a school allow us to interact and interact with the contents of the social sciences, generating knowledge, resistance and rejection in these situations. However, collective work is necessary to reduce, control and prevent these situations of violence, where the educational community assumes this responsibility with responsibility and commitment.
- PublicaciónAcceso abiertoTamaño del efecto de la motivación, el clima de aula y las expectativas del profesor sobre el rendimiento académico de los estudiantes en el área de ciencias naturales del Colegio de La Salle de Bogotá(Bogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018., 2018) Hernández Perdomo, Alba Lucía; Pardo Adames, Carlos AntonioEs un sentir generalizado en las instituciones educativas, sea cual sea su proyecto educativo institucional y el énfasis que ofrecen a los estudiantes dar una educación de calidad puesto que se entiende que es a partir de ella que los seres humanos se fortalecen y crecen como personas, generan aprendizajes y competencias que les permitirán insertarse y desenvolverse en la sociedad. Además, es la mejor herramienta que contribuye a que hombres y mujeres eleven su calidad de vida, tengan movilidad social y puedan contar con igualdad de oportunidades. En dicha calidad tiene papel fundamental la identificación de factores que favorecen los aprendizajes. La presente investigación establece el tamaño del efecto de la motivación, el clima de aula y las expectativas del profesor sobre el rendimiento académico de los estudiantes en el área de Ciencias Naturales en el Colegio de La Salle de Bogotá. Se trata de una investigación cuantitativa de tipo instrumental donde se diseñaron instrumentos validados mediante juicio de expertos y pilotaje por parte de estudiantes de los grados octavo y decimo, el análisis de los resultados fue realizado mediante el software Winsteps®, el software Analysis of Moment Structures (AMOS ®) y el Modelo de Ecuaciones estructurales.